DOI: 10.33547/Arch.Cal.2024.19
Postrzeganie Rezerwatu Archeologicznego w Kaliszu-Zawodziu wśród uczniów szkół podstawowych
In: Grzegorz Szczurek (ed.) 2024. Archeologia Calisiensis. Z dziejów Wielkopolski południowo-wschodniej, pp. 487–498. Pękowice – Kalisz: Wydawnictwo Profil-Archeo.
Rezerwaty archeologiczne bez wątpienia wnoszą duży wkład w popularyzację archeologii. To za ich pośrednictwem można nie tylko zdobyć informacje na temat przeszłości danego miejsca, lecz również efektywnie spędzać wolny czas na obcowaniu z historią in-situ, w miejscu pierwotnego występowania pewnych zabytków, odtworzonych do postaci pełnowymiarowych rekonstukcji. Celem artykułu jest prezentacja wyników badań sondażowych przeprowadzonych w roku 2021 wśród uczniów szkół podstawowych z terenu Kalisza. Za pomocą ankiet zbadany został przede wszystkim poziom znajomości oraz odbiór Rezerwatu Archeologicznego w Kaliszu–Zawodziu, a co za tym idzie ogólne zainteresowanie lokalnym dziedzictwem archeologicznym i historią regionu. Artykuł jest również próbą zwrócenia uwagi na rolę popularyzacji archeologii w kształtowaniu świadomości kulturowej i lokalnej najmłodszego pokolenia.
There is no doubt that archaeological parks contribute greatly to the popularisation of archaeology. Not only do they provide information about the history of a particular place, but they are also an effective way to spend leisure time in contact with history in situ and to better understand the past through life-size replicas of original monuments. The aim of this article is to present the results of a survey conducted in 2021 among primary school pupils in Kalisz. The questionnaires were used to investigate the level of knowledge and perception of the Archaeological Park in Kalisz-Zawodzie, as well as the general interest in
the local archaeological heritage and history of the region. The role of popularising archaeology in shaping the cultural and local awareness of the younger generation is also highlighted.